maanantai 6. syyskuuta 2021

Uneni: Uimalastossa; intiaaniheimon luona

Näin edellisenä yönä seuraavanlaisia unia:

Olin jossain paikassa joidenkin tuttujen kanssa (joita tosielämässä en tunne). Siellä oli monenlaista uimapaikkaa. Unen tunnelma oli periaatteessa jossain määrin kiva. Jossain vaiheessa olin kyllästynyt uimapaikkaan, jossa olin ollut, ja menin sisäuimalaan erään porukkaani kuuluvan miehen perässä. Mutta en jäänytkään sinne, vaan jatkoin matkaa ulkosalla. Olin tajunnut, että jokin tavara minun pitäisi hakea kotoa tai jostain, missä se nyt olikin. Oli jo hämärää, ja eteeni ilmaantui joukko rannalla tai nurmikolla vähissä vaatteissa olevia miehiä ja naisia melko tiiviissä ryhmityksessä. Olin alasti, ja tajusin laittaa viime hetkessä pyyhkeeni vyötäisilleni. Lähestyessäni ihmisiä joku näistä sanoi, että älä nyt tänne tule. Vastasin, että en ole tulossakaan. Kuljin joukon läpi ja jatkoin sitten matkaa sinne päin, missä oli se tavara, jota tarvitsin.

Toisessa unessani olin mennyt joidenkin tuttujeni (joita en myöskään tosielämässä tunne) kanssa jonkin intiaaniheimon alueelle. Veikkaan, että kyseessä olivat ojibwat, vaikka varma asiasta en ole. Ensin intiaanit eivät huomanneet meitä. Jossain vaiheessa meidät huomattiin, mutta siitä ei seurannut mitään pahempaa. Meitä moitittiin siitä, että olimme tulleet noin vain kuin varas yöllä heidän kotitanhuvilleen. Puolustin meitä sanomalla, että toisella kertaa tullessamme olimme ainakin pitäneet meteliä, joten osasivat varautua meihin. Siellä oli jossain suurikokoisehko heimon kosketusnäyttö, jonka kautta sai kaiken olemassaolevan tiedon heimosta, sen kulttuurista ja jäsenistä. Testasin sitä. Se oli mainio.

Jossain vaiheessa meidän piti lähteä sieltä. Ja satuin olemaan korkein paikallaoleva upseeri. Pelkäsin, että voin joutua myöhemmin johtamaan sotilaiden joukkoa intiaanien kimppuun. Mietin, että kieltäytyisinkö tehtävästä, jos sellainen minulle määrättäisiin. Jos suostuisin tehtävään, niin voisin yrittää intiaanien maille päästyämme keksiä jotain, millä verilöyly vältettäisiin.

Sunnuntaisin olen pistänyt herätyskelloni soimaan vasta klo 11.00, ja itse asiassa vasta sen jälkeen olin tämän unisikermäni nähnyt.

PS.:

Aina silloin tällöin olen tavannut nähdä uimahalliunia. Niissä usein minulla on hävyksissä jokin vaatekappaleeni tai sitten pukeutumistilan lukittava lokero.

Lisäksi paljastan, että pidän ojibwoista, koska Pohjois-Amerikkaan Suurten järvien alueelle muuttaneet suomalaiset siirtolaiset olivat tulleet varsin hyvin toimeen näiden kanssa. Intiaanisotien aikana ojibwat välttelivät suomalaisten tappamista. Kansoja yhdistivät tottumus kulkea luonnossa ja saunakulttuuri. Suomalaisten ja ojibwojen liitoista syntyi sekakansa nimeltä fintiaanit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti