Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan hengelläni minun,
sanoo Herra Sebaot...
Syntymänsä päivää emme tiedä,
edes vuodenaikaa emme
Nasaretilaiseksi häntä sanottiin,
sillä pikkukylässä vireässä Galilean
kasvanut oli
Isänsä opissa rakentajan hommat oppinut
Suurkaupungissa kreikkalaisessa, juutalaisessa
Sephoriksessa
työskenteli
Pitkä matka sinne kotikylästä ei ollut
Kotikylästä, jossa riittänyt ei työtä
Isänsä aikaisin kuitenkin kuoli
Serkkunsa oli Johannes,
Kastajaksi kutsuttu
Koska kastoi ihmisiä parannukseen
Ja Jeesuksenkin kastoi
Juutalaiset miehet itselleen rabbin etsiä saattoivat,
jonka opetuksia kuunnella tahtoivat
Jeesus taas itse oppilaittensa ydinryhmän valitsi
Näitä kaksitoista oli
Valtakunnasta Jumalan puhui
Ylösnousemuksesta ruumiin myös opetuksen antoi,
lailla farisealaisten puolueen
Tapaan farisealaisten rabbien
lain juutalaisen noudattamisesta helpompaa tekemään pyrki
ihmisille tavallisille
Farisealaisia silti kovuudesta, tekopyhyydestäkin
moitti
Silti eettisyyden koskemaan myös vaikuttimia sisimpiä ihmisen ulotti
Opetti: ei ihminen itseään pelastaa voi,
yksin Jumala sen tekee
Häntä ihmeidentekijänä pidettiin,
parantajana ihmeellisenä
Messiasspekulaatioita hillitsi, itseensä kohdistuvia
Sanansa juutalaisille kohdisti,
mutta myötätuntoaan pakanoillekin soi
Ei hän riidellyt eikä huutanut
Hänen ääntään kaduilla kuulla ei voinut
Kuitenkin itsensä ja muiden lainoppineiden välille riidan aiheutti
sotilaallisesti alivarustautuneena riehumaan menemällä
alueelle temppelin
Eräät johtajista juutalaisten ja ihmiset puolueesta saddukealaisten hyvinvoivien
päättivät: hänestä päästävä on
Jeesus vastarinnasta kieltäytyi
häntä hakemaan tultaessa,
vaikka miekkojakin heillä ollut olisi
Ei häntä asein puolustaa saa,
ei väkivallalla
Koska tuomioistuimet juutalaiskansan omat
eivät mukaan lain Rooman
tuomita ketään saaneet kuolemaan,
saivat he Rooman prefektin tuomion määräämään
Olihan Jeesus itseään "kuninkaaksi juutalaisten"
nimittänyt
Ei Rooma kapinoita alueelleen halunnut
Naulattiin ristille,
sitten kuolema armelias lopulta tuli
Oppilaat, joukossa naisia, väheksyttyjä,
uskoa alkoivat:
Jeesus Nasaretilainen kuolleista noussut on,
ja niin liike syntyi,
liike uusi,
joka käännynnäisiäkin hyväksyi,
joka pakanuudesta kääntyneitä
ei lakia juutalaista, tuskallista,
noudattamaan pakottanut
Ei myöskään heiltä ympärileikkausta vaatinut
Säännöt siis yksinkertaiset olivat:
älä epäjumalille uhrattua lihaa nauti,
älä verta myöskään,
ja myös haureutta vältä
Jälkeen juutalaiskapinan ensimmäisen
Ero tuli heille juutalaisuudesta,
koska tärkeää oli ollut sanoutua irti
kapinasta tuosta
Alkuseurakunta Jerusalemin kuitenkin oli
kaupunkia puolustanut vastaan piirittäjiä roomalaisia
ja siinä tuhoutunut
Seurakunta Jumalaksi Jeesuksen korotti,
"Kristukseksi",
Messiasta, voideltua Jumalan, vapauttajaa,
tarkoitti se
Taivaan herraksi hänet julisti
Opin kolminaisuudestakin Herran, Jumalan, kehitti
Lopulta osaksi raakaa, likaista politiikkaakin itsensä antoi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti