maanantai 12. joulukuuta 2022

Suihkussa käyminen sunnuntaisin ja mielen raikastuminen

Olin joitakin viikkoja sitten joutunut päästämään erään wanhahkon toverini SJ:n punkkaamaan yhdeksi yöksi kämpilleni, koska tämä oli ollut Suomen virallisen evankelisluterilaisen kirkon "seurakuntavaaleissa" toimitsijana ja koska hän ei päässyt putkiremontin aikaiseen väliaikaiseen väistökotiinsa Nurmijärven Röykkään enää keskellä sunnuntain jälkeistä yötä. Hänen varsinainen kotinsa siis sijaitsee Vantaan Myyrmäessä.

Hän oli tuonut mukanaan aamiaistarpeita. Söimme niitä jo yöllä.

Seuraavana aamuna tai keskipäivänä, joka sijoittui maanantaihin, keitin hänelle kahvit ennen hänen lähtöään Nurmijärvelle.

Seuraavaksi pieni johdanto itse kirjoitukseni pääasiaan:

Sunnuntaisin minulla tapaa olla jonkinasteinen krapula. Tämä johtuu siitä, että lauantaisin minulle tulee yleensä vieraita, joiden kanssa muun ohella nautin alkoholijuomia. Toverini herra JA tapaa tuoda aina mukanaan kolme erilaista Alkon olutta. Maksan hänelle noin tai hieman yli puolet ostosten hinnasta, ja sitten nautimme ne puoliksi. Ja jos hyvin käy, me kommentoimme myös oluita. Toveri herra HH taas tuo omat oluensa mukanaan. Herra JM taas ei käy vierailulla joka lauantai ja hän myös käydessään nauttii vähäisemmässä määrin alkoholia. Tapaan juottaa vierailleni myös väkeviä omaan laskuuni.

Istunnon aluksi toki tarjoan ensin vierailleni aina kahvituksen.

Aina välillä olen myös perjantaina nauttinut jotain miestä väkevämpää. Eli olutta.

Lauantain alkuillan vieton aikana taas katsomme joko eräästä tallennuspalvelusta tai jostain suoratoistopalvelusta ohjelmaa, taikka joskus jopa katsomme pelkästään tavallista televisiokuvaa.

Minulle tuli mieleen kirjoitukseni alussa mainitsemastani yövierailusta tämä:

Sunnuntaipäivät tapaavat olla minulle krapulapäiviä. Nimitän niitä "herran päiviksi", koska minä olen herra ja koska sunnuntaisin olen jossain määrin kykenemätön tekemään mitään järkevää. Tämä ei ole sitten kristinuskon vastainen lausunto. Kökötän vain sisällä ja koen elämäni olevan tylsää ja ikävää. Nykyään korkean ikäni vuoksi upealla ruumiillani kestää hyvän aikaa toipua pienestäkin alkoholinkäytöstä.

Odottessani SJ:tä yökylään kävin suihkussa. Yleensä en viitsi sellaista sunnuntaisin tehdä, mutta kun kerran vieras oli tulossa kylään, niin päätin tehdä poikkeuksen sääntöön. Ja, oi, katso: klo 18:n jälkeen illalla olin henkisesti yllättävän pirteässä kunnossa. Voisiko pelkkä suihkussa käyminen raikastaa mieleni tällä tavoin?

Päätin testata asiaa. Myös seuraavana sunnuntaina kävin suihkussa. Testin tulos jäi siltä päivältä epäselväksi, koska olin nauttinut alkoholia niin torstaina, perjantaina kuin lauantaina.

Seuraavana sunnuntaina en jaksanut kuitenkaan käydä suihkussa. Osasyy on varmaan se, että JA:n lauantaina tuomista kolmesta oluesta yksi oli ollut 0,75-litrainen.

Itsenäisyyspäivä oli eräänlainen "herran päivä" myös, koska sen aattona olin pitänyt verkkotapahtumaa nimeltä nk. verkkojuopotti, jossa nautitaan erilaisia juomia ja arvostellaan ne. Tapahtumassa voi nauttia niin alkoholipitoisia kuin alkoholittomia juomia. Yleensä vältän sunnuntaista torstaihin alkoholin nauttimista, kun seuraavana päivänä pitää aina lähteä ulkomaailmaan, enkä halua mitään kummitusoloja itselleni.

Mutta koska itsenäisyyspäivä oli minulle "vapaa", nautin sen aattona sitten Tapahtumassani kolme olutta. Olin muuten juuri samana päivänä törmännyt Espoon Lähderannan Alkossa 18-prosenttiseen olueeseen. Kun näin sen, oli kuin hiukseni olisivat nousseet pystyyn piponi alla. Mutta en viisaasti ostanut sitä.

Koska Tapahtuma alkaa yleensä vasta noin klo 19, mahdollisesti nautitusta alkoholista on minulla helposti seurauksia seuraavalle yölle. Itsenäisyyspäivänä kuuntelinkin musiikkia tai nukuin melko paljon. Mutta sitten päätinkin käydä suihkussa. Se taisi auttaa ainakin hieman.

Tämän jälkeen päätin kuitenkin lopettaa tieteellisen kokeeni. Minusta oli alkanut tuntua, että merkitsevää tulosta joutuisi odottamaan vielä viikkojen ajan.

Voit niin halutessassi käydä lukemassa periaatteessa yli 20 vuotta wanhan nettisivuni Jeesuksen elämä ja raikkaudet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti