sunnuntai 8. joulukuuta 2019

Uneni: Muinais- ja nykykreikkalaisessa kaupungissa

Näin jokin aika sitten seuraavanlaista unta:

Oli kaksi yhteenkasvanutta kaupunkia. Toinen oli muinaiskreikkalainen ja toinen nykykreikkalainen. Olin tai asuin muinaiskreikkalaisessa kaupungissa. Olin kerran käynyt kaupungin valtavankokoisessa kiehtovassa temppelissä, ja ajattelin käydä siellä joskus uudestaan, mutta sillä kertaa ajan kanssa. Tiesin haluavani tutustua myös nykykreikkalaiseen kaupunkiin, mutta minulla ei välttämättä ollut heti aikaa siihen.

Saattaa olla, että välittömästi tuohon uneen liittyi seuraava unenikin:

Minulla oli pienessä repussani arvokkaita kiviä. Ne olivat arvokkaita, vaikka ulkonäöltään ne muistuttivat lähinnä rapakiviä. Minun oli määrä toimia tukena ja turvana eräälle naiselle, joka menisi niillä hankkimaan rahaa toisesta kaupungista. Minulla oli repussani enemmän arvokkaita kiviä kuin mitä nainen oli nyt aikeissa myydä. Ajattelin, että annan loput niistä hänelle hänen saatuaan myytyä ensimmäiset kivistä toisessa kaupungissa.

Kerran olimme menossa lähtökaupungissa hänen kotiinsa. Hän järjesti jonkin valvovan vihamielisen tahon vuoksi harhautuksen avatessaan kotinsa oven: hän särki loisteputken. Tiesin, että nyt ilma oli tännä elohopeaa, jota yritin olla hengittämättä sisääni mennessäni ovesta sisään hänen perässään.

2 kommenttia:

  1. Oletko käynyt Kreikassa? Itse olen käynyt kolmasti Kreikassa. Ateenassa, Rodoksella ja yhdellä pienellä saarella, jonka nimi ei nyt tule mieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen käynyt kerran Kreetalla. Olin silloin yhdeksännellä luokalla, ja kyseessä oli luokkaretki.

      Poista