tiistai 31. elokuuta 2021

Uneni: Kävi ilmi, että sairastan AIDSia

Jokin aika sitten olin nähnyt seuraavanlaista unta:

Oli käynyt ilmi, että sairastan immuunikatotauti AIDSia. Minut vietiin kaiken maailman asiantuntijoista koostuvan ryhmän luokse kokoushuoneeseen, jotta asiaa voitaisiin käsitellä. Minulle kerrottiin, että eräs ryhmän jäsenistä oli asunut Pohjois-Italiassa ja että voisi olla hauska, jos hän puhuisi pari sanaa kanssani vieraalla kielellä. Tokaisin siihen, että koska Italia on monikielinen maa ja Pohjois-Italiassa puhutaan monia standardi-italiasta selvästi eroavia kielimuotoja, niin välttämättä en ymmärtäisi häntä, jos hän puhuisi minulle esimerkiksi friulia.

Oikeasti en sairasta AIDSia enkä ole koskaan sairastanut sitä. Enkä yleensä sukupuolitautejakaan. Muita sairauksia minulla kyllä on vaivoinani. Mitähän &/#&%#/% uneni on yrittänyt kertoa minulle?

Italian kielioloista pääset lukemaan lisää tästä Wikipedian artikkelista. Lähes 16 vuotta sitten oli Italian kielioloja Ylen annossa käsitellyt myös Hannu Reime.

Ja friulinkielinen Wikipedia löytyy täältä. En ollut tiennytkään, että friulin kieli on friulin kielellä furlan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti