perjantai 1. toukokuuta 2020

Uneni: Tapasin NCIS-sarjasta tutun Mark Harmonin

Näin jokin aika sitten yhtenä yönä melko monipuolisen unisikermän. On vaikea sanoa, oliko kyseessä yhtenäinen uni vaiko kaksi erillistä unta. Tällainen se joka tapauksessa oli:

Olin jossain musiikinesittämisjutussa juontajana. Minulla oli kitara matkassa. Näppäilin sitä kerran väärään aikaan, ja yksi paikallaolijoista, joka muuten sattui olemaan entinen koulutoverini (jota en ole nähnyt kouluaikojen jälkeen), moitti minua huonosta kitarankäytöstäni. Päätin jättää kitarannäppäilemisen kotiinpaluuni jälkeiseen aikaan. Jännä, että kitarateema toistuu unissani.

Jostain syystä menin sitten käymään jossakin muualla jonkin tärkeähkön asian vuoksi. Taisin olla Neuvostoliitossa. Äkkiä huomasin, että minulla on kiire takaisin juontamaan, sillä soitettava kappale alkoi kohta olla lopussa. Periaatteessa olin vain lyhyen matkan päässä musiikkitapahtumastani, mutta uni sotki asiat niin, että matkasta sinne tuli huomattavan paljon pitempi.

Mm. minun piti kelkalla laskea Neuvostoliitossa jollain kaupunkiseudulla päästäkseni lähemmäksi päämäärääni. Ja kotikaupunginosani Vantaan Pähkinärinne jotenkin sekoittui johonkin Neuvostoliiton tai neuvosto-Venäjän historian asiaan. En tietenkään päässyt ajoissa musiikkitapahtumaani. En päässyt sinne ollenkaan.

Jossain vaiheessa uniani tapasin NCIS-sarjan primus motorin, kenttäagenttipomo Leroy Jethro Gibbsiä esittävän Mark Harmonin. Ja unessa hän oli vielä vanha Mark Harmon kuten hän on ollut sarjassa eikä nuori Mark Harmon, kuten hän olisi ollut Neuvostoliiton ollessa vielä olemassa. Unessa olin siis edelleen Neuvostoliitossa. Pientä anakronismia havaittavissa.

NCIS on ollut aikaisemmin minulle tärkeä sarja, vaikkakaan en enää viime aikoina ole sitä ahkerasti seurannut.

Sanoin unessa Mark Harmonille "I am a great fan of yours" eli ilmaisin olevani hänen suuri faninsa. Kerroin hänelle vielä nimeni. Hän nyökkäsi kevyesti. Tosiasiassa en ole ollut koskaan mikään miehen superfani, mutta olen arvostanut hänen hahmoaan ja roolisuoritustaan NICS-sarjassa. Unessa Harmon jostakin yhteydestä vielä tiesi minut.

Ja sitten oli jokin Neuvostoliiton historiaan liittyvä spektaakkeli, johon kuului myös hologrammeja. Yleisö piti niitä hienona osana esitystä. Lopulta esitys loppui, ja porukka lähti menemään kuka minnekin. Oli alkanut jo hämärtää. Mark Harmonkin lähti menemään. Huomasin tiputtaneeni toisen hanskoistani spektaakkelin pitopaikalle ja lähdin etsimään sitä. En kuitenkaan löytänyt sitä, joten tipautin toisenkin hanskoistani maahan. Mitä sitä yhdellä hanskalla tekee!

Mark Harmon oli ehtinyt tällä välin mennä menojaan, mikä harmitti minua. Oli pimeä, ja viimeiset ihmiset olivat jo lähtemässä paikalta autoilla. Minulla ei ollut autokyytiä. Neuvostoliitossa virkamiehetkin lähtivät mielellään kotiin aikaisemmin mieluummin kuin myöhemmin, tai siis ainakin tässä unessa. Yritin viittoilla saadakseni autokyydin, mutta en saanut. Jotkut autoista olivat kummallisia. Kuten eräs ylipitkä limusiini, joka oli maalattu levein vinossa olevin punaisin, valkoisin ja sinisin raidoin.

Mutta sitten huomasin omituisenmallisen asuntoauton tms., jossa näkyi olevan Mark Harmon jonkun miehen kanssa. Onnistuin hyppäämään auton kyytiin. Harmonin toveri oli joku venäläinen mies, josta hän sanoi, että tästä tulisi hyvä ääninäyttelijä.

Olen tavannut aina välillä nähdä unta hanskojen hukkaamisesta. Takavuosina minulle itse asiassa kävi useammin oikeastikin sellaista.

Mutta ikävä, että unisikermässäni en saanut mahdollisuutta keskustella esim. jonkun kommunistipampun kanssa yhteiskuntajärjestelmien paremmuudesta. "Neuvostoliitto" oli unessa pelkästään sen tapahtumapaikka.

Jälkeenpäin minulle tuli mieleen sellainen tulkinta, että Neuvostoliitto unessa liittyi nykyisiin koronapandemiarajoituksiin. Neuvostoliittohan oli ollut yhteiskunnallisten rajoitusten Mekka.

PS. Puolitoista vuotta sitten olin muuten nähnyt unen, jossa piilevänä esiintyi näyttelijä Harrison Ford. Ei ehkä mikään ihme, että yksi entinen tuttuni, josta käytän nimitystä Vitus Pullo, oli tavannut nimittää minua Tom DiNozzoksi.

...

PS. 9.8.2022: Loput henkilökohtaisaiheiset kitarauneni seuraavien linkkien takana: Pakko oppia soittamaan kitaraa (27.4.2020), Taas kitaraa rämpyttelemässä (12.7.2020) ja Päätin ryhtyä opettelemaan kitaransoittoa (8.7.2022).

2 kommenttia:

  1. Anonyymi3/5/20 16:22

    No, sinullahan nyt on alkanut näyttelijäunet, toivottavasti tunsit kuitenkin herättyäsi itsesi virkeäksi. Olen itse siirtynyt osin poliisi, etsivä ym. sarjoissa draamaa sisältäviin leppoisiin sarjoihin. Kuten isä Brown, murhia ja countrymusiikkia. Tosin Beckström ja Beck on vieläkin katsottavia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä itse toivoisi näyttelijäunia, vaan sellaisia, joissa on näyttelijöiden esittämät hahmot. Eli tv-sarjat lihaksi.

      Poista